دور یك میز شنبه تا چهارشنبه از ساعت 12:30 به مدت 90 دقیقه

رادیو تهران

دور يك ميز

چالش‌های توسعه مترو تهران؛ از كمبود منابع تا وعده‌های بلندمدت چهار خط جدید

در برنامه «دور یك میز» رادیو تهران، سید جعفر تشكری هاشمی، عضو كمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران، به بررسی آخرین وضعیت مترو، مصوبات شورا، روند تكمیل خطوط موجود، قراردادهای واگن، و واقعیت‌های مالی و اجرایی توسعه خطوط جدید مترو تهران پرداخت.

1404/09/25
|
21:29
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، سیدجعفر تشكری هاشمی در گفت‌وگو با برنامه «دور یك میز»-سه شنبه 25 آذر- با اشاره به سابقه قراردادهای خارجی مترو، توضیح داد كه قرار بود بخشی از خریدها از محل سازوكار مالی SPV و منابع خارجی انجام شود، اما این مسیر عملاً محقق نشد و شهرداری تهران ناچار شد از منابع داخلی استفاده كند؛ موضوعی كه شورای شهر بر آن نظارت و تذكر داده است.

به گفته وی، شورای اسلامی شهر تهران برای مترو سه هدف‌گذاری اصلی تعیین كرده است:
نخست، تكمیل بخش‌های نیمه‌تمام هفت خط موجود كه شامل تونل‌ها، ریل، تجهیزات و اتصال بخش‌های منفصل بوده است. به‌عنوان نمونه، در خط شش، اتصال بخش‌های شمال‌غرب و جنوب‌شرق كه تونل آن ساخته شده بود اما به هم متصل نبود، اكنون در آستانه تكمیل قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به بهره‌برداری كامل برسد.
دوم، توسعه خطوط موجود مترو از جمله خطوط 2، 3، 4، 6 و 7. در این بخش، توسعه خط هفت به سمت دانشگاه علوم و تحقیقات و توسعه خط شش از ایستگاه دولت‌آباد تا حرم حضرت عبدالعظیم و همچنین توسعه‌های شرقی و غربی سایر خطوط در دستور كار قرار گرفته است. بر اساس گزارش شهرداری، از مجموع حدود 74 كیلومتر برنامه‌ریزی‌شده در اهداف اول و دوم، حدود 39 كیلومتر تكمیل یا در آستانه بهره‌برداری است؛ رقمی نزدیك به 50 درصد تحقق.
هدف سوم كه با اصرار شهرداری مطرح شد، احداث چهار خط جدید 8، 9، 10 و 11 به طول تقریبی 170 كیلومتر است. تشكری هاشمی تأكید كرد این خطوط فاقد مصوبه شورای عالی ترافیك و شورای شهر بوده و برای عقد قرارداد نیز مجوز قانونی اخذ نشده است. با این حال، بنا بر ادعای شهرداری، تفاهم‌نامه‌ها یا قراردادهایی در برخی خطوط منعقد شده كه هنوز مستندات آن به شورا ارائه نشده است.

به گفته او، از مجموع 170 كیلومتر این چهار خط، تنها حدود 1.7 كیلومتر تونل در خط 10 اجرا شده و ایستگاه‌ها و سایر بخش‌ها پیشرفتی نداشته‌اند. وی با انتقاد از وعده‌های تبلیغاتی، اعلام كرد حتی در صورت تأمین كامل منابع و توان اجرایی، تكمیل این چهار خط بین 10 تا 15 سال زمان خواهد برد.

تشكری هاشمی هزینه ساخت هر كیلومتر مترو شامل تونل، ایستگاه، ناوگان و تجهیزات ثابت را حدود 5 هزار میلیارد تومان عنوان كرد و افزود: ساخت 170 كیلومتر مترو نیازمند رقمی در حدود 800 هزار میلیارد تومان است كه با بودجه سالانه شهرداری تهران هم‌خوانی ندارد.
در بخش ناوگان، وی به قرارداد خرید 630 واگن مترو اشاره كرد كه ریشه آن به قرارداد سال 1396 دولت با شركت خارجی بازمی‌گردد. به گفته او، با وجود گذشت چند سال، پیش‌پرداخت 15 درصدی این قرارداد تا سال 1400 پرداخت نشده بود، اما با پیگیری شهرداری و مساعدت دولت، این پیش‌پرداخت نهایتاً انجام شد و قرارداد رسمیت یافت. بر اساس اعلام طرف چینی، یك تا دو رام قطار تا پایان سال برای تست تحویل می‌شود، اما تحویل كامل 630 واگن حدود چهار سال زمان خواهد برد.
در حوزه تعمیرات اساسی، عضو شورای شهر گفت كه طبق برنامه، قرار بود طی چهار سال 880 واگن اورهال شود كه تاكنون حدود 400 واگن، معادل نزدیك به 50 درصد، تحت تعمیرات اساسی قرار گرفته‌اند. وی توضیح داد كه انجام اورهال تابع میزان پیمایش قطارهاست و ركوردزنی در این حوزه برای ناوگان جدید منطقی نیست.

تشكری هاشمی همچنین از تحویل دو رام قطار تولید داخل پس از چند سال تلاش خبر داد و ابراز امیدواری كرد با حمایت از صنعت داخلی، تأمین تدریجی نیازهای واگن مترو در داخل كشور محقق شود.


«دور یك میز» از شنبه تا چهارشنبه ساعت 12:30 تا 14 بصورت زنده از رادیو تهران روی موج 94 مگاهرتز به روی آنتن می‌رود. ضمن اینكه علاقمندان می‌توانند این برنامه را به صورت تصویری در پایگاه اطلاع رسانی این شبكه رادیویی مشاهده نمایند.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی radiotehranplus@ جستجو كنید.
علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
دور یك میز