دور یك میز شنبه تا چهارشنبه از ساعت 12:30 به مدت 90 دقیقه

رادیو تهران

دور يك ميز

تهران زیر بار پایتختی؛ آیا محدودسازی جمعیت و ریل‌باس می‌تواند شهر را نجات دهد؟

در برنامه «دور یك میز» رادیو تهران، سیدعلی یزدی‌خواه نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با تشریح نقش‌های چندگانه تهران به‌عنوان شهر، استان و پایتخت، از فشارهای جمعیتی، اقتصادی و زیرساختی سخن گفت و توضیح داد كه دولت و استانداری تهران در حال بازنگری نقشه جامع و چشم‌انداز پنج‌ساله، با تمركز بر محدودسازی بارگذاری جمعیتی و تقویت حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه ریلی هستند.

1404/09/24
|
16:17
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، سیدعلی یزدی‌خواه نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با برنامه «دور یك میز»-دوشنبه 24 آذر- با اشاره به جایگاه ویژه تهران تأكید كرد كه پرداختن به مسائل تهران همزمان پرداختن به مسائل پایتخت است و این موضوع كار مدیریت شهری را پیچیده‌تر می‌كند.

به گفته او، تهران علاوه بر نقش شهری، مركز سیاسی و اقتصادی كشور است و شهروندان آن ناگزیر بخشی از تبعات این تمركز، از جمله ترافیك، مسائل امنیتی، حمل‌ونقل و اشتغال را تحمل می‌كنند.

نماینده تهران با ارائه آمارهایی گفت حدود 54 درصد سپرده‌های بانكی كشور، 56 درصد مالیات‌ها و نزدیك به 30 درصد تولید ناخالص داخلی در تهران متمركز است؛ شاخص‌هایی كه اهمیت و در عین حال فشار مضاعف بر این استان را نشان می‌دهد.

او درباره انتقال دفاتر و دستگاه‌های اجرایی و صنعتی از تهران توضیح داد كه این سیاست در سال‌های 1384 تا 1392 آزموده شد اما عملاً به نتیجه نرسید، زیرا بخشی از استقرار این دفاتر به اقتضائات اقتصادی و تمركز مبادلات در تهران بازمی‌گردد. همچنین انتقال كامل صنایع و دفاتر مستلزم تعیین تكلیف وضعیت معیشتی و سكونتی كاركنان و زیرساخت‌های موجود است.

یزدی‌خواه با اشاره به رشد سالانه حدود 250 هزار نفر به جمعیت استان تهران، از تلاش‌ها برای محدودسازی بارگذاری جمعیتی خبر داد و گفت سرریز جمعیت ابتدا به شهر تهران و سپس به شهرهای اطراف منتقل می‌شود كه این امر فشار بر حوزه‌های درمانی، آموزشی و حمل‌ونقل را افزایش داده است. به همین دلیل، سیاست دولت بر عدم ایجاد شهرك‌های جدید در تهران و هدایت طرح‌هایی مانند مسكن ملی به استان‌های پیرامونی نظیر البرز، سمنان و دیگر استان‌ها قرار گرفته است.

وی تقویت حمل‌ونقل عمومی یكپارچه را یكی از محورهای اصلی دانست و گفت روزانه نزدیك به دو میلیون خودرو از اطراف وارد تهران می‌شوند كه با توسعه مترو، ریل‌باس و حمل‌ونقل عمومی می‌توان بخش قابل توجهی از ترافیك را كاهش داد. به گفته او، بازنگری نقشه جامع تهران و چشم‌انداز پنج‌ساله در استانداری در حال انجام است و تكالیفی نیز برای دستگاه‌های اجرایی استانی و ملی تعیین شده است.

یزدی‌خواه با تشریح ظرفیت شبكه ریلی موجود اعلام كرد كه در استان تهران 16 شهرستان وجود دارد و خطوط ریلی از 12 شهر عبور می‌كند. به باور او، فعال‌سازی و ساماندهی ریل‌باس‌ها می‌تواند با هزینه كمتر نسبت به مترو، جابه‌جایی جمعیت را بهبود بخشد؛ چرا كه احداث هر كیلومتر خط ریلی حدود 100 میلیارد تومان و هر خط مترو چند هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

او افزود مطالعات مترو در مسیرهایی مانند تهران–پردیس، شهریار، قرچك و پیشوا از سال‌های قبل انجام شده و در صورت تأمین بودجه یا جذب سرمایه‌گذار، امكان اجرای آن‌ها وجود دارد؛ اما در شرایط فعلی استفاده بهینه از شبكه ریلی موجود و تقویت آن مقرون‌به‌صرفه‌تر است.


«دور یك میز» از شنبه تا چهارشنبه ساعت 12:30 تا 14 بصورت زنده از رادیو تهران روی موج 94 مگاهرتز به روی آنتن می‌رود. ضمن اینكه علاقمندان می‌توانند این برنامه را به صورت تصویری در پایگاه اطلاع رسانی این شبكه رادیویی مشاهده نمایند.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی radiotehranplus@ جستجو كنید.
علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
دور یك میز